Co to jest spam i jak zablokować niechciane wiadomości?

Spam to nie tylko irytujące wiadomości, ale także realne zagrożenie dla Twojej prywatności i bezpieczeństwa w sieci. Phishing, fałszywe loterie i podejrzane linki mogą prowadzić do wyłudzenia danych. Jak skutecznie blokować niechciane wiadomości w e-mailu, komunikatorach i SMS-ach? Sprawdź najpopularniejsze metody ochrony danych i dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje konto przed cyberatakami!


Spis treści


Co to jest spam?

Większość osób, które regularnie korzystają z Internetu zapewne zgodzi się ze stwierdzeniem, że spam to istna plaga, zalewająca cyfrową przestrzeń zbędnymi i nachalnymi komunikatami. To nie tylko irytujące wiadomości e-mailowe, ale przede wszystkim potencjalne zagrożenie dla naszych danych osobowych i bezpieczeństwa w sieci. To także niechciane wiadomości na Facebooku i Instagramie oraz SMSy, których otrzymywanie jest nie tylko denerwujące, ale również kradnie nasz czas, pieniądze, miejsce na serwerze lub w pamięci naszego urządzenia.


Skąd wzięła się nazwa „spam”?

Słowo „spam” ma dość nietypową etymologię, sięgającą swoimi korzeniami gastronomii oraz satyrycznych skeczów znanej grupy brytyjskich komików. Początkowo „Spam” (pisane wielką literą) było nazwą konserwowanej mielonki produkowanej przez amerykańską firmę Hormel Foods od lat 30. XX wieku. Produkt ten, popularny zwłaszcza w okresie II wojny światowej, stopniowo zyskiwał rozpoznawalność, jednocześnie stając się obiektem żartów ze względu na jego wszechobecność i stosunkowo niską jakość.


Prawdziwy przełom w znaczeniu słowa nastąpił w latach 70., kiedy to legendarna grupa komików Monty Pythona w jednym ze swoich skeczów przedstawiła absurdalną scenę w restauracji, gdzie kelnerka oferowała gościom dania zawierające mielonkę w każdej możliwej pozycji w menu. Powtarzane w kółko słowo „Spam” stało się synonimem przesycenia i nachalności, co idealnie pasowało do późniejszego internetowego kontekstu.


Pierwsze przypadki spamu w Internecie pojawiły się już w latach 80., kiedy to niektórzy użytkownicy zaczęli wysyłać masowe wiadomości na grupy dyskusyjne Usenet. którzy użytkownicy zaczęli wysyłać masowe wiadomości na grupy dyskusyjne Usenet. Z czasem termin przyjął się jako określenie wszelkich niechcianych wiadomości - e-maili, reklam, a nawet komentarzy na forach. Wraz z rozwojem i rozpowszechnieniem się Internetu, spam stał się jednym z największych zagrożeń cyfrowych, a jego historia pokazuje, jak przypadkowy żart może wpłynąć na język i kulturę internetową.


Najczęstsze rodzaje spamu

Skoro wiecie już czym jest i skąd wziął się spam, możemy skupić się na omówieniu różnych rodzajów tych szkodliwych lub zwyczajnie męczących komunikatów.


Reklamy produktów i usług

To najczęściej wiadomości promujące produkty lub usługi, pochodzące często od nieznanych nadawców. Przykładem są oferty dotyczące leków, kosmetyków czy inwestycji, których nie zamawialiśmy.


Phishing

To szczególnie niebezpieczna forma spamu. Wiadomości phishingowe mają na celu wyłudzenie danych osobowych, haseł, a nawet danych bankowych. Często udają wiadomości od znanych firm lub instytucji. Więcej o phishingu i jego rodzajach możecie przeczytać poniżej:

Co to jest phishing? Ochrona przed zagrożeniami w sieci

Co to jest phishing? Definicja i przykłady


Fałszywe loterie i oferty

Spam tego typu obiecuje rzekomo wygrane nagrody pieniężne, darmowe produkty lub inne korzyści, których otrzymanie zależne jest od kliknięcia w przesłany link lub podania podania danych w specjalnym formularzu.


Złośliwe załączniki i linki

Takie wiadomości zawierają załączniki lub linki, które po otwarciu mogą zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.

Dowiedz się więcej o cyberbezpieczeństwie!


Spam w mediach społecznościowych

To niechciane wiadomości na platformach takich jak Messenger czy WhatsApp, w tym fałszywe konkursy, zaproszenia do grup czy linki phishingowe.


Jak skutecznie blokować spamowe wiadomości?

Na szczęście istnieją skuteczne metody, które pozwalają zminimalizować ilość spamu w naszej skrzynce i na urządzeniach. Poniżej dowiesz się, jak poradzić sobie z niechcianymi wiadomościami w różnych aplikacjach i komunikatorach.


Blokowanie niechcianych wiadomości w Gmail

  1. Otwórz wiadomość uznaną za spam.
  2. Kliknij ikonę z trzema kropkami w prawym górnym rogu.
  3. Wybierz opcję „Zablokuj nadawcę” lub „Zgłoś spam”. Gmail automatycznie przeniesie przyszłe wiadomości od tego nadawcy do folderu spam.
  4. Możesz również skonfigurować filtry, które będą automatycznie usuwać wiadomości o określonych treściach lub od konkretnych adresów.

Blokowanie niechcianych wiadomości w Outlooku

  1. Kliknij prawym przyciskiem myszy na wiadomość.
  2. Wybierz opcję „Zablokuj nadawcę” lub „Zgłoś jako spam”.
  3. Dodatkowo, w ustawieniach możesz skonfigurować listę „bezpiecznych” i „niebezpiecznych” adresów.

Blokowanie spamu w komunikatorach

WhatsApp: Jeśli otrzymasz niechcianą wiadomość od nieznanego numeru, możesz go zablokować, klikając „Blokuj” bezpośrednio w oknie czatu. Opcja „Zgłoś” pozwoli również przekazać informację do WhatsApp, aby zweryfikowano nadawcę.

Messenger: Niechciane wiadomości od osób spoza listy znajomych trafiają do folderu „Inne”. Jeśli jednak pojawi się spam w aktywnej konwersacji, możesz ją zablokować lub zgłosić, wybierając odpowiednią opcję w ustawieniach czatu.

SMS: Większość smartfonów pozwala na blokowanie numerów. Wystarczy przytrzymać wiadomość, wybrać opcję „Zablokuj nadawcę” i potwierdzić.


Dodatkowe narzędzia antyspamowe

Antywirus z funkcją ochrony e-mail: Pakiet Bezpieczny Internet+ od Vectry i F-Secure, dostępny dla naszych klientów, umożliwia monitorowanie prywatności Twoich adresów e-mail, chroniąc je przed wyciekami i rozpowszechnianiem ich przez niepożądane oraz nieuprawnione podmioty.

Wtyczki do przeglądarek: Niektóre wtyczki pomagają blokować spam na stronach internetowych i w e-mailach. Pamiętaj, żeby zawsze używać rozszerzeń, które pochodzą ze sprawdzonego źródła.

Ustawienia prywatności: Regularnie sprawdzaj, komu udostępniasz swój adres e-mail i numer telefonu.

Jakie zagrożenia niesie spam?

Spam nie tylko przeszkadza w codziennym korzystaniu z Internetu, ale może być realnym zagrożeniem. Ignorowanie spamu lub niewłaściwe reagowanie na niechciane wiadomości może prowadzić do wielu przykrych konsekwencji.


Kradzieży tożsamości

Phishingowe e-maile mogą wyłudzić dane osobowe, które następnie zostaną wykorzystane do podszycia się pod nas.


Zainfekowania urządzenia

Złośliwe załączniki lub linki mogą zainstalować wirusy, trojany czy ransomware, które szyfrują dane na urządzeniu.


Straty finansowe

Ofiary oszustw phishingowych często tracą pieniądze, podając dane kart kredytowych lub przelewając środki na konta oszustów.


Jak chronić swoje dane osobowe przed spamem?

Ochrona danych w Internecie nie musi być trudna. Poniżej opisaliśmy kilka dobrych praktyk, których warto przestrzegać, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w sieci.


Nie podawaj danych w podejrzanych miejscach

Unikaj wprowadzania swojego adresu e-mail lub numeru telefonu na stronach o niskim poziomie zaufania.


Nie otwieraj podejrzanych załączników i linków

Jeśli wiadomość wygląda na spam to zapewne właśnie tym jest. W takim przypadku najlepiej ją zignorować i usunąć.


Używaj silnych haseł i weryfikacji dwuetapowej

Dzięki temu nawet w przypadku wycieku danych twoje konta będą trudniejsze do przejęcia.


Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe

Ochrona w czasie rzeczywistym pomoże Ci zidentyfikować i zablokować potencjalnie niebezpieczne treści.


Korzystaj z dedykowanych adresów e-mail

Tworzenie osobnych adresów dla zakupów online czy rejestracji na stronach to świetny sposób na zmniejszenie ryzyka spamu.


Podsumowanie

Spam może być niezmiernie uciążliwy, ale dzięki odpowiednim narzędziom i praktykom możemy skutecznie się przed nim uchronić. Jako jeden z wiodących dostawców usług telekomunikacyjnych staramy się dbać o bezpieczeństwo w sieci, dlatego zachęcamy naszych abonentów do korzystania z powyższych porad i ochrony swoich danych osobowych. Propagowanie wiedzy o właściwych praktykach jest naszym zdaniem fundamentem tworzenia bezpieczniejszej przestrzeni internetowej.


Autor: K. Ruc-Żygało